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Tibetische Gesellschaft heute
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Tibetan society now
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auf deutsch/ englisch - in German or in English
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Artikel zu Themen der heutigen Gesellschaft in Tibet 
- auf deutsch:
Das Karma des Westens
Von Oliver Schulz | © DIE ZEIT, 14.08.2008 Nr. 34
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Die jungen Tibeter in der Hauptstadt Lhasa sind alles andere als weltfremd und asketisch. Mit Pop-Art und Hirten-Rap suchen sie ihren eigenen Weg in die Moderne.
Fengshui im Nomadenland. 
Eigenständige Kulturimpulse in der tibetischen Architektur
von Andreas Gruschke
(veröffentlicht in: Hagia Chora, 30 (August 2008), S. 70-75)
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Der junge tibetische Architekt Sonam Topgyal baut in der Hochlandsteppe der osttibetischen Yushu-Nomaden eine moderne buddhistische Akademie im traditionellen Stil. An einem Ort mit einzigartigem Feng Shui zeigt er, wie sich tibetische Kosmologie und die Prinzipien des chinesischen Feng Shui ergänzen.
Abenteuer auf Schienen.
Mit Nomaden und Mönchen in der Tibet-Bahn auf der neuen Strecke von Lhasa nach Golmud
von Andreas Gruschke
(in der NZZ/ Neue Zürcher Zeitung
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Seit der Eröffnung der Tibet-Bahn vor 18 Monaten herrscht jeweils im Sommer in Lhasa touristischer Hochbetrieb. Weit ruhiger ist es dagegen in der Winterzeit, wenn viele Tibeter auf Pilgerfahrt gehen.
Tibet. Nomaden ohne Weide? 
Über die Wandlungen der Gesellschaft in den Steppen des tibetischen Hochlandes
von Andreas Gruschke
(in: Eurasisches Magazin, Ausgabe 05-06 /Mai 2006)
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Globalisierung und staatliche Interventionen ziehen seit Jahrzehnten verschiedene Transformationsprozesse auch bei tibetischen Nomaden nach sich, deren Folgen beklagt werden. Doch von wem? Es sind, so scheint es, vor allem westliche Vorstellungen davon, wie ein Nomadenleben auszusehen hat, woran die heutige Entwicklung des Lebens der Nomaden in Tibet gemessen wird, und weniger die Wünsche und Sehnsüchte, welche sie selbst haben.
Prokopfeinkommen der tibetischen Nomaden – Daten und Missverständnisse
von Andreas Gruschke

Tibetische Nomaden leben zum Großteil auf der Basis der Subsistenzwirtschaft, deren Güter und Dienstleistungen nicht in volkswirtschaftliche Berechnungen eingehen, weil sie diese nach der Produktion selbst verbrauchen oder der Wert durch Verkauf im informellen Sektor gar nicht erfasst wird. Damit ist ihre wirtschaftliche Leistung zumeist überhaupt nicht statistisch erfasst.

Schufte(n) in Shangri La?
Arbeit, Verdienst, Arbeitslosigkeit und die Frage der Überfremdung in Tibet
von Andreas Gruschke
(in: das neue China, , 28. Jg. Nr. 2 /Juni 2001)
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Articles featuring Tibetan society now 
- in English
On the problem of underemployment in Tibet
by Andreas Gruschke
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Unemployment as a means of political pressure or an indication of a traditional society in transition? It is regularly written that unemployment is one of Tibet’s major problems in communist China. Furthermore it is postulated this unemployment be intentionally used by the Chinese government to exclude those Tibetans opposing the system from working opportunities. The problem of unand underemployment which has certainly become serious within the Tibetan society are, however, of a more complex nature. Traditional society having been almost entirely agrarian and pastoral, with few nonrural businesses, the growing population on the roof of the world meets the same social and economical problems as do other traditional societies which find themselves increasingly interwoven with a globalized world. But this also offers new chances which are both welcomed by young Tibetans and needed to solve the formerly unknown challenges to the Tibetan society. With a population that has, within four decades, more than doubled and a natural environment that can neither be extended nor its use further intensified, the Tibetans need to find new kinds of employment. With this aim, the land and its mineral resources are prospected, new industries and commercial sectors introduced and the infrastructure improved. Due to the wide gap in economical development between Tibet and China’s east, Tibetans find it difficult to take the new opportunities. An inadequate education system, lack of investment funds and structural problems within the Chinese state place them at disadvantage. As such, the problems of unand underemployment can primarily be seen as rooted in both demographic and socioeconomical factors of a society in transition. This is, on the other hand, not appraised well enough by the Chinese government of which the legitimation is fundamentally questioned and which therefore adds political aspects to the existing Tibetan issues.
[Full Article in German language only: Arbeitslosigkeit und Unterbeschäftigung in Tibet. Politische Druckmittel oder Folgen sozialen Wandels. In: Internationales Asienforum, 34. Jg., Nr. 3-4 (2003), S. 303-330]
Average per capita annual income of Tibetan pastoralists – data and misconceptions
by Andreas Gruschke

As Tibetan nomads mainly follow the patterns of a subsistence economy, their goods and services are mostly not considered in macroeconomic calculations. This is due to the circumstance that most of the goods and services the nomads produce are consumed by them without ever having reached the market (where they could be recorded, although in rural areas of Tibet not necessarily); and if they sell goods, notification of their value is also missed since it is done informally. Thus, the economic productivity of Tibetan pastoralists is generally not expressed in statistics.

Sustainable Development in the Tibetan Areas of West Sichuan 
after the Logging Ban
by Daniel Winkler
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Unpublished presentation for 9th IATS Symposium, Leiden - Holland, June 24th -30th, 2000
Feuding, Mediation and the Negotiation of Authority among the 
Nomads of Eastern Tibet (.pdf)
by Fernanda Pirie
[Max Planck Institute for Social Anthropology, 2005]
The Balance between Yaks and Pastures and its Implications for the Local Nomadic Families
A case study from Long Deng Township, Sichuan Province, China (.doc)
by Marius Skjervold and Anders Bille Johnsrud
[MA Thesis, Agricultural University of Norway, Dec. 2003]

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Alle Fotos: © Andreas Gruschke